מצפה נח כינרתי

דגם: 
להאזנה



מצפה נח שברמת סירין,  נמצא בגובה של כחמש מאות מטר מעל עמק הירדן הפרוס מתחתיו.
נח כינרתי, חבר קיבוץ כנרת שעל שמו קרוי המצפה, היה ממקימי אגודת המים בעמק הירדן וממנהליה.

לקראת חתימת הסכם השלום עם ירדן, בשנת 1994, מונה נח כינרתי ע"י ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, לעמוד בראש צוות המים למשא ומתן.

אגודת המים עמק הירדן, אשר הקימה את מצפה נח, אחראית על אספקת המים לחקלאות בעמק הירדן.  במסגרת זו היא מעלה את מי הירמוך מהעמק אל מאגרי השקיה ברמת סירין, ששניים מהם אתם יכולים לראות,  המאגר  שמתחת לכם  והמאגר הגדול שמאחוריכם.

מהמצפה ניתן לראות את הרי הגולן והגלעד. שני הרכסים נחלקים על ידי ערוץ עמוק של נחל הירמוך. . הירמוך זורם אל העמק, שם הוא מתחבר אל הירדן וזורם איתו עד לים המלח.

ניתן לראות מכאן את האי נהריים הקרוי גם אי השלום. בעבר היה כאן אגם נהריים, שנוצר ע"י איגום של שני הנהרות, הירדן והירמוך. האגם היה חלק ממפעל החשמל ההידרואלקטרי שהקים פנחס רוטנברג, הוא הזקן מנהריים, בשנת 1932.

אגם נהריים שהיה גבוה מערוץ הירדן סיפק את המים שיצרו מפל מים עוצמתי.  המפל  סובב את טורבינות החשמל, אשר ייצרו חשמל לחיפה וליישובי עמק הירדן עד קום המדינה.

למרגלות המצפה בעמק רואים את המושבה הוותיקה מנחמיה, או כפי שנקראה בעבר - מלחמיה. 


במבט צפונה נראה החוף הדרומי של הכינרת הוא ערש ההתיישבות השיתופית בארץ ישראל. כאן הוקם לפני יותר  ממאה שנה הקיבוץ הראשון בארץ ישראל, הוא דגניה א'. בסמוך למושבה כינרת הוקמה חוות כינרת. בחווה הוכשרו פועלים חקלאים יהודים, שיצאו משם והקימו עשרות יישובים.

 

 

 

 

פודקאסט נבחר: 
לא